Har du plutselig fått eFaktura?

Noen kunder lurer på hvorfor de plutselig har fått eFaktura uten å ha bestilt det. Svaret finner du i nettbanken eller Vipps.

Dersom du har opplevd at fakturaen fra Ringerikskraft automatisk har blitt opprettet som eFaktura, så henger det sammen med nyere funksjonalitet i bankene og Vipps.

I slutten av 2018 innførte bankene en tjeneste som lot kundene automatisk opprette eFaktura-avtale med alle de betaler regninger til. Det samme gjelder dersom du har godkjent å få fakturaer gjennom Vipps. I Ringerikskraft opplever vi henvendelser fra mange kunder som har fått noe de ikke har bestilt, og som er frustrerte fordi det har skjedd uten samtykke. Vi deler derfor litt overordnet informasjon om hvordan automatikken hos bankene er lagt opp. Det er dessverre ikke noe Ringerikskraft kan ordne for kundene, men innstillinger du selv må endre i nettbank eller Vipps.

I nettbanken

I noen nettbanker har de funksjonen eFaktura "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura". Dersom du har denne tjenesten aktivert vil det automatisk bli opprettet eFaktura-avtale på alle regninger du betaler. Denne tjenesten kan du enkelt skru av og på. Fordelen for deg som liker eFaktura er at du slipper å gjøre jobben selv. Det skal også være enkelt å avslutte eFaktura på de betalingene du ikke ønsker det på. Dersom du har spørsmål hjelper banken din deg gjerne.

I Vipps

Vipps har også opprettet en funksjon der man har mulighet til å få og betale regninger direkte i Vipps. Dersom du har akseptert denne løsningen så har du automatisk huket av for at "Alltid Vipps eFaktura". Denne funksjonen oppretter automatisk eFaktura-avtale når du betaler en regning til en bedrift som har eFaktura. Funksjonen kan du skru av inne fra din profil og regninger og eFaktura.

Skjermbilde fra Vipps: